Camilla Munsterhjelm sai vuoden sikateko-palkinnon

03.07.2014 Suomen Sikayrittäjät ry.

Suomen Sikayrittäjät ry. antoi huomionosoituksena vuoden 2013 Sikateko-palkinnon eläinlääkäri Camilla Munsterhjelmille.

Tunnustus julkaistiin Okra -maatalousnäyttelyssä Oripäässä torstaina 3.7.2014.

Eläinlääkäri Camilla Munsterhjelm on ollut keskeinen henkilö kansainvälisen Welfare Quality (WQ) -arvioinnin jalkauttamisessa suomalaisille sikatiloille. Tämän sikojen havainnointiin perustuvan mittausjärjestelmän tuloksena on saatu luotettavaa tietoa sikojen hyvinvoinnin tasosta muihin maihin verrattuna. Helsingin Yliopiston hallinnoiman Sikojen hyvinvointi kilpailuvaltiksi -tutkimushankkeen (2010-2013) koordinaattorina toiminut Camilla Munsterhjelm on onnistunut erinomaisesti mm. WQ -mittauksen koulutuksessa, tiedottamisessa ja tulosten arvioinnissa.

Vuosittainen Sikateko- huomionosoitus myönnetään henkilölle tai taholle, joka on merkittävästi omalla toiminnallaan edistänyt suomalaista sikayrittäjyyttä. Palkintona Camilla Munsterhjelmille annettiin taiteilija Leo Karppasen tamminen puuveistos, joka kuvaa hyvin WQ -arvioinnin tuloksia suomalaisilla sikatiloilla. Hyvinvoivalla kippurasaparoisella emakolla on 11 tyytyväistä porsasta imemässä ternimaitoa. Tämä taideteos havainnollistaa hyvin suomalaisilla sikatiloilla tehtyä määrätietoista ja tuloksellista työtä sikojen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Lisätietoja:
Camilla Munsterhjelm, eläinlääkäri, Vuoden Sikateko-palkittu, 050 594 2240