Sikayrittäjät mukana ASF-valmiusharjoituksessa

10.11.2022 Suomen Sikayrittäjät ry.

Harjoitus kokosi saman pöydän ääreen viranomaiset ja metsästysorganisaatiot

Suomen Sikayrittäjät ry oli mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa afrikkalaiseen sikaruttoon liittyvää valmiusharjoitusta.  Harjoitukseen osallistuivat Ruokavirasto, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Suomen riistakeskus, Suomen metsästäjäliitto sekä paikallisia toimijoita, kuten kunnaneläinlääkäri, riistanhoitoyhdistys ja metsästysseura.

”Valmiusharjoituksessa eri toimijat pääsivät harjoittelemaan muun muassa taudin torjuntaan liittyvien toimenpiteiden ja viestintäketjujen kulkua yli organisaatiorajojen aina paikalliseen metsästysseuraan asti”, sanoo harjoitusta vetänyt järjestöpäällikkö Teemu Simenius Metsästäjäliitosta.

Harjoituksessa todettiin valmiuden olevan hyvällä tasolla ja opittiin lisää viranomaisten ja metsästykseen liittyvien toimijoiden välisestä tiedonvaihdosta sekä paikallistuntemuksen hyödyntämismahdollisuuksista koko ketjulle.

Lue lisää harjoituksesta Metsästäjäliiton tiedotteesta