Suomen Sikayrittäjät kannattaa lausunnossaan sikojen ulkonapitokieltoa

01.06.2017 Suomen Sikayrittäjät ry.

Sikayrittäjien johtokunta on antanut alla olevan lausunnon valtioneuvoston ja maa-ja metsätalousministeriön asetusluonnoksista:

Suomen Sikayrittäjät ry pitää molempia asetusluonnoksia erittäin hyvinä vakavan afrikkalaisen sikaruton (ASF) leviämisen ehkäisemiseksi. Luonnonvarainen villisikakanta on kasvanut merkittävästi tehostetusta metsästyksestä huolimatta ja kanta on levinnyt laajasti eri puolille Suomea. Tämän takia asetusluonnoksissa esitetyt toimenpiteet ulkonapitokiellosta ja villa- ja villisikojen ulkotarhojen suoja-aidoille myönnettävästä avustuksesta ovat koko maassa perusteltuja.

Villa- ja villisikojen ulkotarhojen suoja-aidoille myönnettävä avustus pitää olla kaikkien villa- ja villisikojen pitopaikkojen käytettävissä. Villasikojen (Mangalitza) määrä on lisääntynyt viime vuosina ja tarhoja on huomattavasti enemmän tausta-aineiston tietoon verrattuna. Lausunnolla olevien asetusluonnosten toimenpiteiden lisäksi kaikkien sikatilojen tautisuojausta on tehostettava.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Martin Ylikännö puh. 0400 797 7328, martin.ylikanno@koskinasula.fi
Toiminnanjohtaja Ari Berg puh. 040 566 7328, ari.berg@ariberg.fi