Suomen villisikakanta on pienentynyt

06.03.2023 Suomen Sikayrittäjät ry.

Villisikakannan hallinta on tärkeä keino afrikkalaisen sikaruton leviämisen estämisessä.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuottaman kanta-arvion mukaan villisikakanta on pienentynyt kahden vuoden takaisesta huipustaan. Kannan keskimääräinen koko oli runsaat 2 500 villisikaa tammikuussa 2023.

Suomessa oli tammikuun 2023 alussa keskimäärin 2 556 villisikaa (mediaani). Kanta-arvion 90 prosentin todennäköisyysväli on 1630–4002 yksilöä. Alueellisesti eniten villisikoja tavataan edellisvuosien tapaan Kaakkois-Suomessa ja itäisellä Uudenmaalla.

Suomen Sikayrittäjät ry tukee metsästysseuroja tärkeässä kannan hallintätyössä maksamalla seuroille toiminta-avusta 137 euroa jokaisesta kaadetusta villisiasta, josta on lähetetty näytteet tutkittavaksi Ruokavirastoon.

Lue lisää Luonnonvarakeskuksen tiedotteesta ja tutustu raporttiin.