Vastaa vapaaporsituskyselyyn

02.07.2021 Suomen Sikayrittäjät ry.

Vapaaporsittaja, kaipaamme kokemuksiasi!

Tämä kysely on suunniteltu tiloille, joilla on edes vähän kokemusta vapaaporsituksesta

Arvoisa tuottaja,

Porsimishäkkien käytön vähentämiseksi tehdään sikatalousmaissa tällä hetkellä aktiivisesti töitä.

Suomalaisille vapaaporsitusta suunnitteleville tuottajille kerätään laajaa tietopakettia, jonka yhtenä osana on menetelmää jo toteuttaneiden tuottajien kokemusten kerääminen. Vapaaporsituksella tarkoitamme tässä yhteydessä sekä ilman häkkiä porsittamista, että emakon lyhytaikaista häkissä pitoa.

Kaipaamme nyt kaikkien kokemuksia vapaaporsituksesta! Kokemuksen ei tarvitse olla laajaa tai pitkäaikaista. Olemme kiinnostuneita myös pienimuotoisemmista kokeiluista: sekin riittää, että on juuri aloittanut vapaaporsituksen, tai sitä on kokeiltu vasta muutamilla karsinoilla/emakoilla.

Tiedonkeruuta varten olemme avanneet kyselyn (linkki kyselyyn). Vastaamiseen menee noin 10-20 minuuttia, ja kysely on auki 16. heinäkuuta 2021 asti. Tiedot kerätään halutessanne nimettömänä – kyselyn alussa on linkki tietosuojaselosteeseen.

Tiedonkeruuhankkeen lyhyt esittely on luettavissa täällä:
Tulevaisuuden vapaaporsitus | Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskus | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)

Hanke on Maa- ja Metsätalousministeriön rahoittama. Toteuttajana on Helsingin Yliopisto tiiviissä yhteistyössä alan sidosryhmien kanssa: muun muassa Atria Oyj,  HKScan Oyj, MTK, SLC rf, Snellmanin Lihajalostus Oy ja Suomen Sikayrittäjät ry.

Kiitos avustasi!

TuVa-hanketiimi