Vuoden 2018 sikatekopalkinto Suomen Metsästäjäliiton Kymen piirille

04.07.2018 Suomen Sikayrittäjät ry.

Suomen Sikayrittäjät ry antaa huomionosoituksena vuoden 2018 Sikateko-palkinnon Suomen Metsästäjäliiton Kymen piirille.

Palkinnon saaja on ansiokkaasti tehnyt määrätietoista työtä Afrikkalaisen sikaruton (ASF) leviämisen estämiseksi kannustamalla paikallisia metsästysseuroja villisikakannan vähentämiseen Kaakkois-Suomessa. Palkinnon suuruus on 5 000 €, joka kohdistetaan villisikojen aitaamismetsästyksen kehittämiseen.

Afrikkalainen sikarutto (ASF) on sikojen ja villisikojen verenvuotokuumetauti ja yksi vakavimmista sikataloutta uhkaavista taudeista Euroopassa. Tauti on levinnyt luonnonvaraisten villisikojen välityksellä ja ihmisten toiminnan kautta Suomen lähialueille Venäjälle ja Viroon. Suomessa ei ole havaittu tautia.

Sikatalouden erikoisjärjestö Suomen Sikayrittäjät ry jakaa vuosittain Sikateko- huomionosoituksen henkilölle tai taholle, joka on toiminnallaan merkittävästi edesauttanut suomalaista sikayrittäjyyttä.

Lisätietoja:
Martin Ylikännö, puheenjohtaja, Suomen Sikayrittäjät ry, p. 0400 797 458

Ari Berg, toiminnanjohtaja, Suomen Sikayrittäjät ry, p. 040 566 7328

Huomionosoituksen saajan haastattelut ja tapaamispyynnöt:

Erkki Pentinniemi, toiminnanjohtaja, Metsästäjäliiton Kymen piiri ry, p. 0400 636 611